ابرارین

غواص ها بوی نعنا می دهند !؛ اروند از تحریم ها قدرتمند‌تر بود

همه چیز رنگ و بویی از آب داشت: آب اروند، چولان‌های خیس و نیم سوخته‌ی کنار آب و اشک‌هایی که از چشم‌ها روان بود. نادر هم حتی داشت  از مشک عباسش می‌خواند و آب فرات و آن دست بریده.
ادامه مطلب
همه چیز رنگ و بویی از آب داشت: آب اروند، چولان‌های خیس و نیم سوخته‌ی کنار آب و اشک‌هایی که از چشم‌ها روان بود. نادر هم حتی داشت  از مشک عباسش می‌خواند و آب فرات و آن دست بریده.
همین وقت‌ها بود که "مجید پورحسینی" از کنار نخلی سوخته بلند شد، با پارچه سفیدی در دست، آمد پیش تک تک بچه‌ها و پارچه را نشان‌شان داد و کمی حرف زد و کمی کنارشان نشست، تا آمد رسید به من و پارچه را گرفت طرف من و گفت: بفرما، حاجی جان! حالا نوبت شماست.
گفتم: چیه این، مجید؟
گفت: سفره‌ی کرم اباعبدالله. بزن روشن شی! خرجش فقط یک قطره است.

پارچه را گرفتم و گذاشتم روی زانو و دیدیم متنی روی آن نوشته شده و زیرش اسم بچه‌هاست و بالاش نوشته شده شفاعت‌نامه و زیرش: یا فاطمه! اشفع لی فی الجنه.

متن محترمانه ایی بود… و زیرش امضاء و نه امضای عادی، جای انگشت و البته با خون. جای امضاهای خونین جلوی اسم‌های بالایی بود و حالا نوبت من بود و سکوت من داشت مجید را کلافه می‌کرد. سوزن را خیلی وقت پیش گرفته بود جلوی روی صورت من و من متوجه اش نشده بودم، تا وقتی که گفت: دستم افتاد بابا. عروس اگر بود الان بله را گفته بود.

سوزن را گرفتم و زدم به نوک یکی از انگشت‌هام و مهرش کردم کنار اسمم، با ذکری که زیر لب خواندم و اسمی که از بی‌بی بردم.

مجید گفت: مبارک باشد. انشالله که به پای هم پیر بشید.

و رفت سراغ نفر بعدی و با آن و با بعدی و با همه چانه زد و شوخی کرد و خندید و خنداند….


.
این بخشی از کتاب "غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند" بود. حکایت ۷۲ غواص همدانی که در عملیات کربلای ۴ با اروند دست و پنجه نرم می‌کنند.
کتاب حجم کمی دارد مشتمل بر ۲۰ داستان جداگانه اما بسیار مرتبط. از یک سو ۲۰ داستان مستقل هستند و از سوی دیگر در کنار هم معنایی وسیع‌تر پیدا می‌کنند. از آن جمله کتاب‌هایی است که وقتی به دست می‌گیری یکسره تا آخرش می‌روی و اوج زیبایی هنگامی است که به آخر کتاب می‌رسی و با عکس‌های واقعی همه‌ی آن چیزهایی که خوانده ایی برایت تداعی می‌شود و انگار سال‌های سال با آدم‌های کتاب زندگی کرده ایی و اگر کتاب را دلی خوانده باشی و مثل من شانس با تو یار باشد که آنرا کنار اروند تمام کنی حتماً آخرش بوی نعنا را هم حس می‌کنی!

می‌دانم حس کنجکاوی‌تان برانگیخته شده که "چرا بوی نعنا؟" اما باور کنید فقط با خواندن تمام کتاب آنهم با دل، حسی به شما می‌دهد که حتی از کلیومتر‌ها آنطرف‌تر از اروند در غرب تهران، طبقه‌ی دوازدهم هم بوی نعنا را حس کنید و سخت است در این چند خط بخواهم توضیح بدهم چرا غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند.

دلم نمی‌خواهد بنویسم چرای‌ش را؛ اما راست‌ش می‌ترسم نفرینم کنید! که این چه وضعشه‌ بابا، دهنمون رو سرویس کردی، خوب بگو دیگه چرا بوی نعنا؟
می‌گویم اما گفته هم باشم که بیان من جامع نیست.
خودم اول فکر کردم چون در کنار  اکثر آبگیر‌ها و رودخانه‌های جنوب گیاه نعنا با عطر فراوان به صورت خودرو سبز می‌شود لابد اشاره به این نکته دارد. اما فهمیدم این ۷۲ غواص قبل از عملیات هر کدام کنار اروند، یک گوشه‌ایی نزدیک همین نعنا‌ها برای خود بساط خلوت و دعا و اشک و سجده برپا کرده بودند که باعث شده مناجات‌هایشان بوی نعنا بگیرد و در کتاب حکایت‌های زیادی از این خلوت‌کردن‌ها نقل شده و اشاره‌های پراکنده‌ایی به بوی این گیاه خوش بو.
از آن طرف اما در آبگیر‌های جنوب، هر وقت کسی را آب ببرد یا در آب کشته شود!، بدنش به کنار‌ه‌ها می‌آید در کنار همین نعنا‌ها! و بسیاری از اجساد شهدا آنقدر کنار این نعنا‌ها می‌مانند تا خودشان هم بوی نعنا می‌گیرند و وقتی پیدایشان می‌کنند، غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند….
 
بازنشر از سایت 24tir.ir

نظرات  (۳)

دعوتید به شعر تولدم...!! : )
انشالله که از مخلصین خدا باشید دعامون کنید
سلام.
خوشحال میشیم سری به ماهم بزنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی